KAHWIN AWAL BEST ATAU TIDAK? BAGUS ATAU TIDAK?

First of all, dearest readers, lets make some agreement on this, this post is only A POST OF OPINION ON EARLY MARRIAGE OF SOME PEOPLE NOWADAYS. And, I clearly stated my OPINION, THIS POST IS TOTALLY BIAS . Yes, because, to be honest, I don’t support  the idea of early marriage in this century . In some other matter, I did support, but , if percentage calculation is applied on this concept, its only 45% out of 100%. So, if you are a person who easily stimulated by some different opinion and trigger you to be angry, then, please pull out your self to read this post. Otherwise, I welcomed you to continue reading this.

What do you see in Malaysia era nowadays? Have you ever read on social media of a girl getting married in her early teenager’s age , and what happen then ? They divorced. I have one friend as well, not so close, but getting married after SPM examination and before the result was released.  After 3 years, they divorced with one son. Okey, Some cliché opinion would say “TAK PALA , DAH TAKDA JODOH” , “HMMM, KALAU ADA JODOH TIDAK KEMANA JUGAK’. “ITU KETENTUAN ALLAH, KITA NI BUKAN LAH SAPA SAPA MAHU HALANG”.

Kahwin awal menurut definisi post aku ini ialah, pasangan yang kahwin di bawah umur 20 tahun.

RELIGION/AGAMA

Agama adalah satu benda yang sensitive dan seharusnya setiap perkataan yang dituturkan perlu berlandaskan sumber yang sahih. Aku tidaklah alim sangat, tapi bila kaitkan perkahwinan mesti ada orang akan cakap yang menyelamatkan agama, and yes. Benda itu betul. Sekurang-kurangnya kalau kahwin awal dapat menyelamatkan maruah agama dan juga mengelakkan maksiat berleluasa.  Tapi, cuba bayangkan masyarakat yang CETEK DAN ZERO ILMU PENGETAHUAN AGAMA, TAPI BERNIKAH. KESANNYA  :

POSITIF

1)   Memang menyelamatkan maruah agama dan mengelakkan maksiat.
2)   Dapat menambahkan bilangan anak adam dan umat Islam di dunia

NEGATIF

1.     Andaikata si suami itu langsung tidak tahu menahu mengenai solat dan perkara-perkara asas dan mungkin tidak solat langsung, so, macam mana dia nak pimpin isteri dan anak-anak dia ke jalan kebenaran?
2.     Akan bergaduh soal remeh-temeh dan paling worst sehingga mengucapkan perkataan talaq dan menceraikan isteri.
3.     Paling win, ialah mereka cuma tahu atau ‘master’ mengenai nafkah batin, zahirnya mana?
4.     Waktu dulu, aku ada terbaca mengenai kejadian ‘April Fool’ bila si suami menceraikan isterinya dengan talak 3. Kemudian mengucapkan ‘April Fool’. Lepas tu, si isteri pon menangis sebab talak tu memang sah. Andaikata cerita ini tidak benar, namun, ia adalah sebagai pengajaran.


EKONOMI

Kebanyakkan issue yang disebabkan oleh perceraian dalam perkahwinan due to their economy. Ya la, budak-budak, apa la sangat yang dia ada. Paling-paling dengan duit mak ayah dia, lain la budak tu anak jutawan ke anak perdana menteri ke atau harta tu dah memang cukup sehingga 7 keturunan takkan habis.

Zaman sekarang, duit adalah sangat penting, please lah. Untuk menjadi cliché dengan mengatakan bahawa yang penting cinta itu ada sudah tidak relevan untuk kehidupan masa kini. Zaman sekarang ni, harga susu pon dah RM 50++ dan pampers  yang semakin mahal memang sukar untuk menjamin kehidupan yang stabil sekiranya kedua-dua pasangan yang bernikah tu belum ada apa apa sumber kewangan. Nak harapkan mak bapak? Oh please. Tidak di nafikan orang tua akan membantu anak- anak, tapi please la adik-adik, kalau masih harapkan mak ayah tolonglah jangan kahwin lagi, kesian lah kat mak ayah, sudahlah dari kecil menjaga sehingga lah dah beranak-pinak.  Takkan la nak susahkan keduanya? Paling parah bila  mak ayah mertua yang belikan susu dan pampers , belikan keperluan bini sendiri. Oh My!.

Seeloknya, kalau nak kawin awal tu, pastikan la kewangan tu dah stabil atau paling tidak pon, ada sumber pendapatan. 


TANGGUNGJAWAB

Kata orang, bila kita dah mendirikan rumah tangga ni, secara tidak langsung, isteri bertanggungjawab terhadap suami dan suami bertanggungjawan terhadap isteri.

Adik-adik yang nak kahwin awal tu, da bersediakah pikul tanggungjawab macam nI? Kena bangun awal sedia breakfast untuk suami, kena basuh baju pinggan mangkuk kena masak dan buat semua kerja. Sediakah? Kalau da sedia bagus la. Tapi ada satu benda yang aku suka nak emphasize kat sini, benda ini terpulang lah kepada sesiapa yang hendak terima atau tidak tapi apa yang pasti ialah., mak bapak kita telah besarkan kita dari kecil. Sebelum buat keputusan nak kahwin awal atau tidak , cuba check, apa yang kita dah buat untuk ibu bapa kita. Doakan mereka? Itu sudah pasti semua akan buat . Tapi, mari kita bercerita soal pengorbanan yang kita dah buat kat mak ayah kita.

1.     Pernah tak kita bangun awal pagi untuk buat sarapan untuk mak ayah kita?
2.     Senaraikan apa ja pengorbanan yang kita da buat untuk mak ayah kita.

Benda ni sangat penting. Marilah kita membalas jasa kedua ibu bapa kita sebelum kita bercadang untuk kahwin awal.
This is the cheapest opinion of mine . And I  admit that not all people will agree and disagree with what I wrote. With that, I  am sorry.  Thanks for reading!