Ramai orang yang tidak tahu mengenai khasiat buah-buahan. Ada sesetengah yang mengetahui dan ada yang tidak tahu langsung pasal buah dan khasiatnya. Betul tak ?

Kali ini, saya ingin berkongsi sedikit ilmu pasal pemakanan sihat, khususnya buah-buahan.


1) Betulkah epal hijau lagi elok berbanding epal merah?

Pertama sekalinya, perbezaan yang ketara ialah, epal hijau adalah sedikit masam dan epal merah tak masam sangat betul tak? Ini bermaksud, kandungan asid dalam epal hijau lebih tinggi berbanding epal merah, tapi kandungan gula tetap sama ye.

Sebenarnya, ramai orang terutamanya, orang-orang yang menghidap penyakit diabetes atau kencing manis, akan mengambil epal hijau berbanding epal merah, disebabkan fakta yang telah disebutkan di atas, iaitu, epal hijau lebih baik berbanding epal merah, lagipula, mereka berpendapat bahawa, kandungan gula dalam epal hijau boleh mengawal aras gula dalam darah mereka, which is TOTALLY WRONG.

Jadi ada salah faham kat situ ye. Sebenarnya, sama ja, cuma, kandungan asid dalam epal hijau adalah lebih tinggi, berbanding epal merah.



2) Betulkah buah Oren adalah buah yang paling banyak kandungan vitamin C?

Salah!. Ramai daripada kita fikir, buah oren adalah buah yang paling banyak kandungan vitamin C, ya lah, sebab majoriti daripada vitamin-vitamin yang kita jumpa kat luar, mesti akan kaitkan buah oren dan vitamin C. Di mana ada buah oren, di situlah adanya vitamin C. So, kita kenalah ubah persepsi ini okey.

Dalam banyak-banyak buah, buah yang paling banyak mengandungi vitamin C, ialah JAMBU BATU, atau dalam bahasa inggerisnya, kita panggil sebagai GUAVA. Yes, wahai darling sekalian, jambu batu adalah buah yang paling banyak kandungan vitamin C, dan buah Oren adalah, buah yang ketiga mempunyai kandungi vitamin C yang paling banyak.

Bila kita makan jambu batu, kenala makan dengan kulit dia sekali, sebab kulit dia pon contribute dalam meningkatkan kandungan vitamin C.



3) Okey ke makan kulit buah, contohnya, buah epal, anggur dan buah jambu? tak memudaratkan ke?

Okey sangat-sangat!. Sebenarnya kulit buah la yang paling banyak kandungan nutrien, contohnya, fibre/serat dan vitamin-vitamin yang lain. So makan kulit buah tau, pastikan cuci dulu baru makan.

Tapi.. jangan pula makan kulit buah durian ke manggis .. tu macam.... hmmm sikit.


4) Mana yang bagus, minum jus buah-buahan ke atau ambil buah ?

Dua-dua bagus. Cuma bezanya, bila kita ambil jus buah-buahan, orang yang buat jus tu akan letak gula dan air dan menghilangkan the originality of buah itself. Ye la, jus kan kena lah buat macam tu.... tapi perlu di ingat, kandungan gula dah berbeza. Bila kita ambil buah, selain semuanya natural, akan memudahkan pelawasan dalam digestive system kita. Kenapa? sebab dalam buah akan ada serat/fibre yang membantu untuk melawaskan pembuangan air besar .

Oleh itu, ambil lah buah-buahan okey!.

5) Saranan pengambilan buah-buahan?

Berdasarkan saranan, pengambilan buah-buahan adalah sekurang-kurangnya 2 kali sehari dan sayur-sayuran 3 kali sehari.

Macam mana nak bahagikan pengambilan? mudah je, buah-buahan tu ambil waktu makan tengahari dan makan malam. Kalau hendak lebihkan pengambilan buah-buahan, just add on buah dalam snacking atau pon breakfast. Simple bukan?


Semoga ilmu yang disampaikan adalah bermanfaat kepada kita.


-Bakal dietitian awak